Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències i activitats

Ambients d'aprenentatge i EntusiasMA'T

En el projecte d´educació infantil treballen en ambients d´aprenentatge.

El col·legi públic Nova Cabana de Marratxí ha iniciat aquest curs dos nous projectes que s'ajunten al bon nombre dels que es vénen aplicant al centre.

Es tracta d'Àmbients d'Aprenentatge a educació infantil i Entusiasm'at als cinc primers cursos de primària. Un i altre es desenvolupen durant tot el curs i són aplicats pels equips docents respectius.

Àmbients d'aprenentatge (educació infantil)

Té com a objectiu experimentar altres formes d'ensenyar i aprendre. Amb aquest projecte s'avança en l'educació integral potenciant el desenvolupament infantil. És una forma de treballar, alhora, els aspectes emocionals, motrius, cognitius, socials i comunicatius.

Els alumnes aprenen activament la informació perquè experimenten, fan, escolten, pensen o expliquen. Es fomenta així, alhora, la seva curiositat, el seu interès, la seva autonomia i la seva interacció amb els altres.

L'activitat es duu a terme dues vegades a la setmana, amb una durada d'unes dues sessions lectives. Tots els grups, menys un, el grup C, realitzen l'activitat després del temps d'esbarjo. La resta d'hores lectives es fan a les aules.

Sis espais

El projecte consta de sis ambients o espais: Joc simbòlic, Art, Experimentació, Construcció, Llenguatge i Matemàtiques. Cada espai té un mestre responsable que serà l'encarregat de l'ambient.

Cada dia, els alumnes dels tres nivells d'infantil, tres anys, quatre anys i cinc anys i que van a una classe amb la mateixa lletra -A, B, C- trien l'ambient al qual volen assistir. La seva mestra posa el seu nom en el plafó de cada ambient i la mestra responsable de l'ambient triat el dirigeix cap a l'espai corresponent. Fan dues sessions seguides a l'ambient elegit.

Avaluació

És un dels factors prioritaris d'aquest mètode d'aprenentatge. Es posa èmfasi en les actituds que presenten els alumnes en els diferents espais. Es controla el seu gust per experimentar i descobrir, la motivació pels materials presentats, la implicació amb els mateixos, la iniciativa, la interacció amb els altres... El mestre anota en unes taules específiques el grau d'implicació de cada alumne en cada espai i cada dia que realitza l'activitat.

Des del centre valoren molt positivament aquest projecte perquè permet respectar la diversitat ja què cadascú pot anar al seu ritme d'aprenentatge i motivació. Es milloren les competències pel que fa a les capacitats comunicatives, artístiques, matemàtiques, tractament de la informació, autonomia, iniciativa personal, coneixement i interacció amb el món físic i personal. D'altra banda, és una activitat molt desitjada pels alumnes que esperen il·lusionats el dia que els toca anar als ambients.

Entusiasma't (1r a 5è primària)

Aquest programa treballa les matemàtiques des de les intel·ligències múltiples. EntusiasMat es troba en el número top 100 d'innovacions educatives segons el Programa Desafio Educación de Telefónica en les ensenyances de ciències en el curs 2013-2014.

El col·legi Nova Cabana és una de les dues escoles públiques a Mallorca que ha apostat per aquest programa per formar els ciutadans del segle XXI.

EntusiasMA'T treballa les matemàtiques d'una forma diferent a la tradicional. Acosta l'aprenentatge d'una manera contextualitzada, competencial i adaptada a la realitat. És un mètode d'ensenyar matemàtiques a través de la manipulació, l'observació i la experimentació, ajudant a passar del pensament concret al pensament abstracte.

Les intel·ligències múltiples donen l'oportunitat d'aprendre un mateix concepte matemàtic de diverses maneres; per exemple, les figures geomètriques a través de l'entorn (intel·ligència naturalista), amb els geoplans (intel·ligència visual-espacial) o mitjançant el cos (intel·ligència corporal-cinestésica)...

Les sessions es divideixen en tres parts o rutines.

Primera rutina

En el càlcul mental tots els alumnes a la vegada donen la resposta a través de daus, regles numerades (amb nombres sencers o decimals) o amb el polze amunt o polze avall (quan són aproximacions o per expressar resultats certs, fals, exactes o inexactes). Es pretén que tots i totes intervenguin sense por a l'error, ja que l'error és un dels camins per aprendre i, per això, aquesta part és tan participativa. Els problemes orals són senzills i tenen com a protagonista la memòria a curt termini. El del dia planteja a l'alumnat un "problema/repte" per resoldre individualment o en grup.

Segona rutina

Els escolars han de resoldre activitats (fitxes), realitzar matijocs, llegir una història per resoldre un problema o fer jocs de cubs... La tasca individual es barreja amb el treball en parelles o petits grups. Mesuren, pesen, realitzen operacions, marquen coordenades, compten... Es plantegen problemes amb més d'una solució o altres on els alumnes han d'arribar a la conclusió que la solució no és possible.

Tercera rutina

És el moment de la reflexió, el temps per demanar, escriure o escenificar allò que s'ha après. Els alumnes estan més motivats, manipulen, juguen i aprenen. Es redueixen les explicacions de la pissarra per donar-los major protagonisme, s'organitzen les sessions des de la perspectiva de grup i treball cooperatiu i s'ensenyen estratègies per ser reflexius.

Compartir el artículo

stats