Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

Rock Band escolar a Inca

5

Rock Band escolar a Inca

Joan Orell, mestre de català de cinquè i especialista en atenció i llenguatge, i Jordi Mulet, mestre de matemàtiques, naturals i socials de sisè, coordinen un engrescador, fresc i original projecte fonamentat en l'aprenentatge de la música i en la diversió de l'alumnat. Tot l'equip docent de cinquè i sisè de primària resta implicat en el "Rock Band" que s'aplica durant aquest curs al col·legi públic Llevant d'Inca i que tendrà continuïtat en el proper any acadèmic 2016-17.

Objectius

-Participar en la formació i organització d'una banda de rock (musics, mànager, seguretat, màrqueting, dissenyadors...).

-Aprendre a transmetre els sentiments mitjançant l'art musical.

-Tenir una actitud de respecte envers la resta del grup (treball en equip).

-Adoptar un rol dins del grup, segons el perfil més adient a la personalitat de l'alumne/a.

Com va néixer

A principi de curs va sorgir la idea de dos mestres que estan dins el món de les bandes de rock de posar en marxa un projecte on els alumnes formassin la seva pròpia banda de rock a l'escola implicant tots els alumnes de la classe en les diferents tasques i rols existents en el món de les bandes de rock (guitarres, baix, bateria, teclat, percussió, cors, cantants, mànager, dissenyadors de vestuari, seguretat, fotògrafs...).

Aquesta innovadora proposta va motivar que es posassin en marxa dues bandes de rock a cinquè i sisè d'educació primària. Els coordinadors, Joan Orell i Jordi Mulet, afirmen que "a mesura que anàvem conformant aquestes bandes, observàrem que l'alumnat es motivava molt i que anava creixent el seu interès en el desenvolupament del projecte.

Aprofitant que aquest any el projecte de centre és Inca m'agrada, les lletres de les cançons parlen sobre Inca, vista amb els ulls dels nostres alumnes. Pensem que, tot plegat, pot ser una oportunitat perquè es puguin sentir inquers".

Els dos professors manifesten que "la música està funcionant com a vehicle de trobada de diferents cultures i llenguatge universal, a més de transmetre emocions i reivindicacions socials cohesionant els alumnes dels dos grups per treballar cap a un producte final que és el gran concert de fi de curs davant la resta d'alumnes, pares i mestres".

Valoració

La valoració que en fan al CEIP Llevant d'Inca és molt positiva atesa l'alta motivació i implicació de tot l'alumnat en el projecte fins al punt que prefereixen assajar, fer fotos, muntar coreografies, preparar lletres, dissenyar roba, tatuatges, logos o pòsters durant el temps d'esplai que jugar o realitzar les activitats que feien habitualment.

Remarquen que "fins i tot, han vingut al centre durant qualque horabaixa o durant les vacances de Nadal" i que, per altra part "aquest nins i nines recordaran tota la vida l'experiència del Rock'n'Roll a Llevant".

Transversalitat del projecte

La transversalitat didàctica és una de les característiques del projecte. Com a exemples d'activitats i continguts relacionats amb altres àrees assenyalen els següents:

-Anglès: Traducció d'alguna lletra d'un grup de rock que tengui un transfons social i a la vegada, un nivell d'anglès assequible per als alumnes (Wild thing-The Troggs, Blitzkrieg bop - The Ramones...)

-Matemàtiques: Problemes contextualitzats en el món del rock. Per exemple, "què guanyaria un grup si hi ha X espectadors?, quins serien els percentatges?"

-Català: Lletres relacionades amb les vivències de l'alumnat a Inca, a l'escola, als carrers... Visualització i treball sobre la pel·lícula School of Rock"...

-Plàstica: Disseny i elaboració de logos del nom del grup, pósters, camisetes

-Música: Gènere musical, rock and roll, punkrock, instruments moderns, acords

-Naturals i socials: Eines de comunicació i informació, presentacions, fotografies per a la promoció de la banda, relacions institucionals per a l'organització d'activitats de la banda...

Horari i espai

El projecte es du a terme de forma transversal; per tant, als horaris del grups no hi ha hores específiques, tot i que durant el temps d'esplai és quan es fan els assajos i, excepcionalment, fora de l'horari lectiu. L'espai d'assaig és el menjador de l'escola ja que està enfora del lloc on es realitza la classe ordinària. La resta d'activitats es realitzen dins l'aula.

Avaluació

Per a l'avaluació utilitzen el sistema de rúbriques ja que pensen que "és bàsic que l'alumnat sàpiga en tot moment què se l'avalua durant tot el procés i amb aquest sistema des del principi saben que cadascú ha de complir uns objectius segons el seu rol, tant en les tasques específiques com en les tasques més globals, en petit i gran grup.

Contacte

Els centres interessats en aquest projecte poden contactar amb el professor Jordi Mulet Amengual, telèfon 971 500 914, i correu electrònic jordimuletamengual@hotmail.com.

Compartir el artículo

stats