Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats

"Houston, we have a problem"

"Houston, we have a problem"

El professors Jordi Josep Rosselló Ruiz i Miquel Gelabert Font a l'àrea de matemàtiques, Natasha Holles a l'àrea d'anglès i Biel Cabot Carbonell a les àrees de ciències de la naturalesa i ciències socials han aplicat el projecte Houston, we have a problem a l'alumnat de cinquè i sisè de primària de l'escola pública de Lloret. Són els dos primers qui ens n'expliquen els continguts.

Ha tengut una duració de tres setmanes, des de la segona quinzena d'octubre fins a la primera setmana de novembre. Va començar el 15 d'octubre i va finalitzar amb una sortida en bicicleta a l'Observatori de Costitx el dia 6 de novembre on es va fer el llançament dels coets d'aigua fabricats pels alumnes.

Objectius

-Comparar i utilitzar diferents equivalències de longitud.

-Reconèixer els polígons i els seus elements.

-Presentar un tema emprant estructures senzilles.

-Explicar com és l'univers i el sistema solar.

-Definir energia i descriure les seves característiques i manifestacions.

-Treballar en equip de forma cooperativa i flexible.

-Elaborar un informe sobre el procés d'una investigació o projecte.

Descripció

Introducció. El present curs escolar s'ha posat en marxa un projecte de formació de centre centrat en el desenvolupament de les competències bàsiques a 5è i 6è de primària mitjançant la metodologia ABP (aprenentatge basat en projectes) i que tendrà una aplicació de tres cursos escolars 2015-2016, 2016-2017 i 2017-2018.

L'ABP és una pràctica pedagògica centrada en l'alumne, en la qual es presenta un situació complexa als estudiants. A través d'una pregunta guia, els nins i nines investiguen i obtenen les respostes al problema plantejat. D'aquesta manera adquireixen nous coneixements i noves habilitats, possibilitant una millor comprensió de la situació-problema i assolir els objectius didàctics programats.

Projecte. La planificació anual consta de tres projectes multidisciplinars, un per a cada trimestre. El primer es titula Houston, we have a problem, on intervenen les àrees de matemàtiques, anglès, ciències socials i ciències de la naturalesa. El producte final d'aquest projecte és l'elaboració d'un coet d'aigua per part dels nins i nines participants per després fer-ne el llançament a "l'espai".

Continguts. A través de les àrees implicades s'expliquen tota una sèrie de conceptes que els alumnes han d'assimilar: L'escala i la longitud. Polígons, àrea i perímetre. Presentació oral d'un tema i habilitats discursives. L'Univers i el Sistema Solar. L'energia i els fenòmens naturals.

Tasques. Els estudiants tenen una sèrie d'activitats individuals i en grup. La part individual correspon a la realització de:

-les "tasques obligatòries" que cada alumne ha de tenir en el seu quadern.

-la construcció d'un coet d'aigua.

-les proves individualitzades i autoavaluació.

Per una altra banda, les activitats en grup consten dels següents productes:

-presentació oral sobre el Sistema Solar.

-speaking (presentació oral en anglès valorant l'experiència viscuda).

-elaboració d'un Informe Final.

-coavaluacions.

-sortida en bicicleta fins a Costitx per visitar l'Observatori Astronòmic de Mallorca.

Treball cooperatiu. És fonamental en el desenvolupament dels projectes. Els grups consten de dues o tres persones, cada un amb una funció determinada.

-El portaveu presenta el grup i s'encarrega de comentar l'informe final i de començar totes les exposicions.

-El secretari, és l'encarregat d'emplenar l'informe final i de guardar tots els documents del projecte.

-El coordinador s'encarrega d'organitzar l'agenda de treball de cada un dels membres del grup i de controlar els terminis d'entrega de cada tasca. En cas que els equips siguin parelles, el portaveu i el coordinador seran la mateixa persona.

L'alumnat ha d'estar disposat a adquirir una sèrie de compromisos ja sigui en el seu treball individual com en el treball en equip. El projecte de treball pretén potenciar la pràctica reflexiva, especialment a l'Informe Final, i aconseguir que els propis alumnes valorin quins coneixements necessiten aprendre per elaborar i superar les tasques proposades com també documentar les dificultats que han anat sorgint durant la realització de totes elles.

Avaluació. El pla d'avaluació consta de qualificacions individuals i de grup, que valoren els estàndards d'aprenentatge plantejats, corresponents a cada àrea. El projecte té una qualificació final, una vegada s'ha ponderat cada estàndard d'aprenentatge amb una puntuació concreta. Després de la finalització del projecte, cada mestre inclou la seva part en l'avaluació trimestral de la seva assignatura.

Els instruments d'avaluació utilitzats són diversos, i es combinen instruments més tradicionals com les proves escrites, amb la introducció de noves eines com són les rúbriques i les aplicacions informàtiques.

La fitxa de l'activitat: CEIP ANTÓNIA ALZINA (LLORET)

Denominació: Projecte Houston, we have a problem Alumnat: 5è i 6è d'educació primària Qui l´aplica: Professorat de matemàtiques, anglès, ciències de la naturalesa i ciències socials Quan: Octubre-novembre 2015 Coordinador: Jordi Josep Rosselló Ruiz Per a més informació: ceipantoniaalzina@ceipantoniaalzina.com

Compartir el artículo

stats