Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Investigació

La pràctica esportiva moderada, clau per a un millor rendiment acadèmic

Un estudi de la UAB i la UIB analitza l'impacte de les activitats físicoesportives en el rendiment escolar

L'esport en edat escolar té múltiples beneficis si es practica amb moderació.

Un estudi realitzat per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i la Universitat de les Illes Balears (UIB) -que ha investigat per primera vegada de forma conjunta les extraescolars fisicoesportives i les pautes de descans- conclou que els millors resultats acadèmics en els escolars de primària són fruit d'un patró de descans adequat (dormir entre 9 i 10 hores) unit a una pràctica moderada d'exercici físic (entre 2 i 5 hores a la setmana).

Per contra, els pitjors resultats acadèmics es donen amb uns patrons inadequats de descans (menys de 9-10 hores) i un nombre elevat d'activitats fisicoesportives (més de 5 hores a la setmana).

Anar a dormir tard i aixecar-se prest repercuteix de forma negativa en el rendiment acadèmic. L'estudi alerta, presentat fa pocs dies, alerta de l'existència d'una pauta de descans nocturn insuficient i irregular cada vegada més freqüent en infants i adolescents. Això podria ser la causa que durant les primeres hores de classe els alumnes es trobin endormiscats i no tinguin la capacitat atencional necessària per seguir les classes. En aquest sentit s'ha comprovat que anar a dormir després de les 22 hores dificulta que els joves es puguin aixecar l'endemà en condicions òptimes.

A la vegada, la pràctica extraescolar fisicoesportiva influeix positivament en el rendiment dels nens de primària en assignatures com matemàtiques i llengües, és a dir, les matèries que requereixen una major atenció.

El millor rendiment acadèmic s'obté amb la realització d'una pràctica fisicoesportiva moderada (entre 2 i 5 hores a la setmana), mentre que les pitjors notes, amb una pràctica excessiva.

Paral·lelament l'estudi evidencia la gran quantitat d'activitats extraescolars en què participen els escolars d'aquestes edats. Les dades indiquen que un 84,20 per cent de la població fa algun tipus d'activitat fora de l'escola.

Les activitats extraescolars de caràcter físic o esportiu comporten una sèrie de beneficis: l'increment de l'autoestima i la confiança en un mateix, i l'optimització del desenvolupament social, el desenvolupament cognitiu i el rendiment acadèmic. A més, els resultats també suggereixen que la pràctica esportiva redueix l'estrès, l'ansietat i la depressió i que incrementa l'aprenentatge i la memòria, tots, factors que condueixen a assolir un estat òptim de salut i un major rendiment acadèmic.

Però la participació en activitats extraescolars millora el rendiment acadèmic dins uns límits. De fet, els seus efectes es distribuirien en una corba en forma de U invertida, ja que no realitzar cap tipus d'activitat extraescolar o fer-ne més de cinc de simultànies comporta efectes negatius.

De les conclusions es dedueix la importància de "conscienciar les famílies i educadors que els nens realitzin activitat física o esportiva des de ben petits, però de forma moderada (no més de 5 hores a la setmana), ja que això afavoreix els patrons de descans adequats i el millor aprofitament a l'escola", explica Ramon Cladellas, professor de la UAB i un dels autors de la investigació, que ha estat publicada per la Revista de Psicología del Deporte, juntament amb Mercè Clariana, Mar Badia i Teresa Dezcallar, del Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació de la UAB, i Concepció Gotzens, del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació de la UIB.

Compartir el artículo

stats