Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Projectes, experiències, activitats/ Institut Bendinat (Calvià)

El projecte Bendis, primer premi estatal

El centres educatius de Mallorca porten a terme valuosos projectes, experiències i activitats. Des del 3r trimestre del curs passat Diari de l´Escola se'n fa especial ressò i els dedica una pàgina perquè mostrin les seves inquietuds pedagògiques i que, alhora, serveixin per donar idees o com a model a les altres escoles.

Aquesta secció s'estrena en el nou curs amb l'exposició d'un projecte que ha traspassat la nostra illa. El Departament d´Anglès de l´IES Bendinat de Calvià ha guanyat el primer premi estatal del Segell Europeu de les Llengües 2014. Aquest guardó que, a més del corresponent trofeu i diploma acreditatiu, va acompanyat d´una dotació econòmica de 4.500€, reconeix la innovació i la creativitat en el camp de l´ensenyament de les llengües a nivell nacional i suposa la màxima distinció de la Unió Europea en aquesta disciplina.

"Treball cooperatiu, inclusivitat, interdisciplinarietat i transferibilitat són els trets diferencials d´aquest projecte; però, sobretot, el seu caràcter motivador per a l´alumnat que, generació darrere generació, n´ha aportat la seva il·lusió, frescor i creativitat. Aquest premi és per ells i per a ells" assenyalà la seva coordinadora Apol·lònia Alou en finalitzar l´acte de lliurament de premis que va tenir lloc el passat divendres 27 de setembre a Madrid, a la seu de la Biblioteca Nacional.

El projecte "BENDIS"

Es prepara durant les hores de desdoblament de les classes d´anglès. Consisteix en la producció de curts cinematogràfics per part de petits grups que a la primera fase del projecte han de col·laborar per crear la història, escriure el guió, assajar l´actuació, triar els escenaris i el vestuari, filmar el vídeo i editar-lo.

Després, a la segona fase, l´alumnat ha d´aprendre a analitzar les actuacions i qualitat dels vídeos produïts per triar els millors dins les categories següents: actriu, actor, guió, edició i pel·lícula. La tercera fase és la realització i direcció de la gala de lliurament de premis, a on l´alumnat ha de fer servir un registre més formal de la llengua anglesa per a la presentació de la cerimònia i dels diferents premis, unes estatuetes dissenyades a les classes de l´àrea de Plàstica.

Es tracta d'un projecte global i consolidat, ja convertit en tradició del centre, que s'ha anat enriquint amb les aportacions de deu generacions d'alumnes i d'un bon nombre de professors, no només del Departament de Llengües Estrangeres, sinó també d´altres que imparteixen les seves matèries en anglès dins el programa de Seccions Europees. Es pot dir que al llarg dels anys s'han produït més de 170 pel·lícules en les quals han participat uns 1.300 alumnes i 30 professors.

Objectius

1. Motivar els alumnes perquè utilitzin la llengua anglesa de manera lliure i creativa, en situacions reals de comunicació.

2. Facilitar la inclusió de tot l'alumnat, tenint en compte tant la diversitat de nivells de coneixements de llengua, com les seves necessitats educatives i construint el coneixement compartit a partir d'aportacions no només de tipus lingüístic sinó també, tècnic, literari, musical o artístic.

3. Reforçar la llengua anglesa i els continguts curriculars adquirits en les classes dels departaments de Tecnologia, Informàtica, Imatge i Expressió, Ciències Socials i Música, assignatures impartides en anglès dins el marc del programa de Seccions Europees que es desenvolupa al centre des de 2004.

4. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació.

5. Educar en valors de respecte a la diferència, apreciant i reconeixent les capacitats de l'altre.

6. Implicar les famílies en les activitats d'aprenentatge que, fins i tot, actuen en papers secundaris.

Metodologia

Utilitza la metodologia pròpia del treball per a projectes basat en tasques centrades en l´interès i en la iniciativa de l'alumnat, on es va construint el producte final de manera esglaonada i reflexiva. L'autoavaluació permet la reformulació i esmena del procés, enriquint-lo i millorant-lo.

El producte final (la pel·lícula) se sotmet a la valoració externa de la resta d'alumnat del curs, del professorat de la matèria i del jurat. Finalment, durant la cerimònia de lliurament dels BENDIS es reforça de manera positiva i es posa en valor la feina realitzada.

Resultats

Són molt satisfactoris degut, principalment, a la implicació i integració de tot l'alumnat de 4t, inclosos els alumnes amb necessitats educatives especials.

A l´edició del curs passat va rebre un premi la pel·lícula presentada pel grup del programa de Diversificació Curricular. Així mateix, el projecte actua com a element de cohesió del professorat del Departament de Llengües Estrangeres que s'implica no només en el seu desenvolupament sinó també en l'elecció dels millors i en l'organització de la gala que cada curs té gran repercussió en el centre.

Denominació: Projecte Bendis

Alumnat: 4t ESO (6 classes i 150 alumnes)

Coordinació: Apol·lònia Alou

Per a més informació: http://bendinatangles.blogspot.com.es/

Compartir el artículo

stats