Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

TÈCNIQUES D´ESTUDI

Cinc passes per a aprendre una lliçó

Ara que fa poc que ha començat el curs, t'ensenyam una tècnica d'estudi en cinc passes: entendre abans que "empollar"

És important seguir les cinc passes per a entendre el que estudies.

Aquí t'ensenyarem una tècnica que et serà molt útil a l'hora d'estudiar una lliçó. Aquest sistema va molt bé per a les socials, les ciències naturals, la literatura... el que diríem "empollar". Per a matemàtiques, idiomes, física, gramàtica... s'ha de fer d'una altra manera. Demanau al teu professor.

Ja que hem parlat "d'empollar", com veuràs, el que no volem és que facis això, precisament; sinó que entenguis el que estudies, relacionis, estructuris, progressis intel·lectualment i que, després, ho recordis quan facis l'examen.

Com saps, "empollar" sense entendre, serveix de ben poc.

O. Preparatius

Abans de posar-te a estudiar, convé que tenguis en compte aquests consells:

-Procura tenir un bon lloc, sense renous ni televisió. Si és possible, que sempre sigui el mateix i on t'hi sentis còmode i a gust.

-Has de tenir preparat tot el material que necessites: llibres, quadern, paper, bolígraf, llapis, diccionaris, goma ..

-Segueix un horari i l'has de complir cada dia.

-Quan t'hi posis, decideix l'hora d'acabar la feina o la feina que t'has de realitzar.

-Comença per una assignatura o tasca fàcil o que t'agradi. Quan ja estiguis concentrat, ja pots dedicar-te a una matèria més difícil. Això ve a ser l'escalfament que fan els esportistes abans de la competició.

-Estudia un poc cada dia en lloc d'estudiar molt en pocs dies.

Anem ja a la tècnica. Has de seguir aquestes 5 passes (Tècnica SQ3R: Survey - Question - Read -Recite - Revise). No en deixis cap. Algú només fa la tercera i ho fa malament.

1. Lectura general del tema:

Explorar

Primer de tot, t'has de concentrar i fer-te el propòsit d'aprofitar el temps. Has de deixar de banda tot el que et faci perdre atenció.

Fes una lectura ràpida

Has de saber de què va el tema. Relaciona'l amb el programa i la lliçó anterior.

Analitza'n les parts.

Destria què t'ha dit de nou i què ja sabies.

2. Preguntar-Entendre

Comprensió del contingut.

Planteges preguntes a la lectura. Les 5 w angleses: Who (qui), what (què), when (quan), why (per què), where (quan). També hi ha una sisena: how (com).

És quan et demanes què significa una frase, una paraula, cerques al diccionari, relaciones amb el que t'han explicat a classe, demanes el que no entens, t'apuntes allò que a classe vols que el professor et torni a explicar o que pots demanar a un amic...

3. Estudiar

És la fase central i a la qual dediques més temps.

Has de fer una lectura activa: Destries els idees principals de les secundàries, subratlles, fas esquemes o quadres sinòptics, escrius algunes notes al costat de la pàgina ...

No et posis davant el llibre "només llegint". Cal una lectura "activa". Estudiar no és solament llegir.

Intentes que el tema "et quedi dins el cap".

4. Dir la lliçó

Aquí t'has de demanar el que has estudiat i d'aquesta manera "saps el que saps i saps el que no saps"; és a dir, comproves el que has après o memoritzes.

És una part molt important perquè tu fas un esforç i això repercuteix en la memòria. Perquè "quedin les coses, hi ha d'haver esforç" i tu en fas un per comprovar el que has après.

Pots "dir la lliçó" de diferents formes:

-oralment a tu mateix

-oralment a una altra persona

-fent un guió, un esquema o un mapa conceptual

-gravant-te...

Cal remarcar la importància de "demanar-te la lliçó" perquè:

-fas un esforç que després incideix positivament en la memòria

-"saps el que saps" i "saps el que no saps" (te n'adones i comproves el que has après i comproves el que no "tha quedat").

-serveix per estudiar posteriorment el que no has retingut.

-agafes confiança amb tu mateix i s'afavoreix el fet d'anar a l'examen amb tranquil·litat i "fora nirvis" perquè hi "vas segur".

-te n'adones de si la lliçó "s'ha entesa o no".

5. Revisió

Has de repassar la lliçó. No "empollar el dia abans i ja s'ha acabat". El que aviat s'aprèn, aviat s'oblida.

Has d'estudiar amb dies d'antelació i repassar. Val més que estudiïs un tema una hora i mitja, un hora en un altre moment i repassar mitja hora, que estudiar tres hores seguides. D'aquesta manera "el coneixement se sedimenta dins el cervell" i "queda més fixat".

Compartir el artículo

stats