Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Història de l´ensenyament

"Fumes, balles, no vas a missa...?"

Aula franquista.

La col·lecció Papers de Documenta ens presenta aquest opuscle amb la recerca de Francesc Tur sobre la depuració dels mestres a partir de la rica documentació de l´AMEIB (Arxiu i Museu d´Educació de les illes Balears) i l´anàlisi d´estudis clàssics com el de Francisco Morente o Santiago Miró. Comença amb una introducció sobre l´educació illenca des del final del XIX fins a la República, fent especial esment a la reacció eclesiàstica davant els nous corrents pedagògics. La Constitució del 1931 establia el seu caràcter laic, decisió que topà amb una jerarquia catòlica que veia l´escola republicana com un perill per a la família i la moral social.

La guerra suposà la recuperació del control ideològic de la instrucció per part de l´Església. Figures com les de Mateu Torres i, sobretot, Bartomeu Bosch foren protagonistes de l´activitat de la Comissió Depuradora que perseguia els docents sospitosos d´impartir ensenyances qualificades de "dissolvents". Bona part dels mestres de les Balears eren en el punt de mira; la Institución Libre de Enseñanza, la coeducació, el bilingüisme i tot allò que sonàs a renovació pedagògica (per "extranjerizante") eren els enemics a batre

El nacionalcatolicisme impregnà l´escola pública (com ja passava en la privada dels ordes religiosos) de cap a peus: la salutació matinal amb l´Ave Maria, l´oració, el mes de Maria, les missions... El llibre de Francesc Tur aporta exemples significatius de com, en matèria de moralitat, les denúncies se centraven en la vida "muy libre y desarreglada" del professorat republicà -acusat d´anticlerical- especialment de les dones modernes. Si alguna mestra ballava, fumava, vestia de forma "inmodesta" (?), nedava en banyador, pujava tota sola al cotxe d´un home... això podia tenir conseqüències funestes, i encara més si un mestre i una mestra mantenien relacions de parella il·lícites o mostraven un comportament ´immoral´ a les aules o al carrer.

Davant els informes sol·licitats a batles, capellans, la guàrdia civil i un pare de reconeguda moral catòlica, la Comissió prenia una decisió: no sancionar, traslladar el docent a un altre destí, jubilar-lo anticipadament, inhabilitar-lo per a càrrecs de confiança o, finalment, separar-lo definitivament del servei. Alguns dels casos més representatius són recollits en aquest útil estudi que mostra com es va perdre una generació d´educadors, un valuós capital humà desaprofitat per sempre a les illes Balears.

Compartir el artículo

stats