Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Dislocacions

El cinquè evangelista

La principal aportació musical del luteranisme va ser un gènere musical nou, el coral

El cinquè evangelista

¿Quina és la millor manera d´expressar musicalment la grandesa de Déu? En el s. XVI, amb la Reforma, varen sorgir dues escoles clarament diferenciades. Per una part, els catòlics que defensaven una música molt complexa que simulava un món multi sensorial, irreal, eteri, cantat amb una llegua llunyana, estranya i morta, el llatí. Els diferents cismes protestants, però, ho veien d´una altra manera. Alguns com Calví sospitaven que la música podia ser el germen dels pecats de la carn i en conseqüència la van prohibir o limitar molt en els seus temples. Contràriament, Luter havia estat cantaire, tocav a la flauta i el llaüt i per tant concebia la música com el mitjà òptim per divulgar el cristianisme, però pensava que la tradició catòlica era obscurantista. Calia per tant crear un estil nou de música sacra amb un estil senzill i melodies memorables en el sentit exacte de la paraula, de fàcil memòria, a fi que els feligresos poguessin participar en el cant. I sobretot, els texts havien d´estar en la llengua del poble, l´alemany.

Així, la principal aportació musical del luteranisme va ser un gènere musical nou, el coral, que consistia en composicions vocals relativament curtes, en alguns casos basades en melodies gregorianes (i per tant catòliques) i en altres casos, en tonades populars o melodies compostes a posta. Luter conseqüentment va col·laborar amb el compositor Johann Walther i amb ell varen escriure diverses composicions, la més coneguda de totes és Ein feste Burg ist unser Gott (Déu és un castell fort), una melodia que arribaria a tenir una enorme divulgació, sobretot en el món alemany i que Bach, Mendelsohn i Strauss, entre molts altres, utilitzarien en llurs composicions.

No hi ha dubte que les reformes musicals de Luter -aquesta empenta cap a la senzillesa musical i la compressibilitat del text- han tingut conseqüències profundes que van més enllà del món luterà. Per a començar, segons el pensador francès Roland Barthes, Luter va iniciar la moda d´escoltar atentament la música. En altres tradicions no cal escoltar, just "sentir" la música i deixar-te endur, elevar, submergir i abraçar, si es vol, per la música. Els corals, en canvi, s´han d´escoltar, com s´haurien d´escoltar segles després la música de Bach, Beethoven i Brahms. Per una altra part, a partir del Concili de Trent compositors catòlics com Palestrina i Victoria, van suavitzar el seu intel·lectualisme musical creant un estil amable i sensual. El seu estil va ser una reacció a Luter.

El gran hereu musical del luteranisme musical és, naturalment, J.S. Bach. De bon principi molta de la seva música usa corals luterans, però Bach és una esponja estilística que absorbeix tots els estils musicals del seu temps. Tant es xopa de Luter com de Vivaldi i si bé respecta els preceptes protestats de simplicitat, austeritat i comprensibilitat, també incorpora la polifonia més complexa. La seva música és enrevessada però mantén l´aparença de facilitat natural i per tant és un canal idoni per estendre el cristianisme. No debades se l´ha denominat el "cinquè evangelista".

Una altra conseqüència de l´estil luterà és la gran majoria de música pop que se sent avui en dia es basa en els principis de la forma estròfica del coral luterà segons la qual distintes lletres s´apliquen a la mateixa música. Breument, els corals i himnes protestants van entrar als EUA en el s. XVII amb els Peregrins de Massachusetts. Els afro-americans, convertits en cristians, van aprendre aquests himnes que es van transformar en espirituals negres i altres gèneres que crearien les bases de la música popular del s. XX, el blues, el jazz, el rock i el hip hop.

I a pesar que el món musical que vivim du encara l´evident petjada de Luter, que jo sàpiga el seu llegat no s´ha celebrat molt a Espanya. Al Regne Unit, però, el prestigiós festival musical PROMS li ha dedicat diversos concerts i a Alemanya, la petita ciutat de Wittenberg s´ha llançat a la plena comercialització de Luter, el seu fill més il·lustre, amb cervesa "Luter", fideus "Luter", imant de gelera "Luter" i un llarg etc. Per cert, ¿a on és el nou Luter que protesti la venda descontrolada de "Luters" com ell va protestar la venda d´indulgències catòliques fa cinc-cents anys?

Compartir el artículo

stats