Es Douze Études d'exécution transcendante de Franz Liszt, més coneguts com Estudis trascendentals, formen una magna obra per a piano sol. Magna en el sentit més ample del terme ja que es tracta d´un corpus pianístic que anà ampliant-se i reformant-se al llarg de diferents anys, des de la primera joventut fins a una certa maduresa del compositor. Liszt no era el mateix quan els publicà per primer cop el 1826 (quan només tenia quinze anys) que quan els donà per acabats el 1852 (quan ja en tenia quaranta un).

Avui, després de passats els anys, aquests estudis es consideren d´una gran dificultat. Poques vegades, de fet, s´ofereixen plegats en directe. La concentració de l´artista ha de ser total a més de tenir una tècnica i na musicalitat exquisides. De no ser així, la versió està abocada al fracàs.

És per això que és notícia la interpretació d´aquest aplec de música gran anit a la Torre de Canyamel (20h) i com a cloenda del Tercer Festival de piano que organitza Óscar Caravaca amb bon encert.

Dinara Klinton, que ve del Royal College of Music de Londres i que ha rebut guardons a Concursos com el Ferruccio Busoni o el Txaikovski (quasi res!) presenta aquesta proposta musical com a assaig general abans d´anar convidada al Festival de Verbier.

Així doncs podem dir que Canyamel serà anit un lloc privilegiat pel que a piano fa referència. Un lloc més per afegir als grans circuits musical d´estiu.