La trompeta, com a instrument solista, fou utilitzada durant el barroc per autors com Telemann, Purcell, Haendel i Bach. Tots ells escriviren partitures memorables que formen part del repertori habitual. Els concerts de Telemann són d´audició obligada. Qui no ha escoltat el primer moviment de la Sonata de Purcell a unes noces o celebracions? I què podem dir de l´ús que en feu Haendel, tant a concerts com a suites instrumentals? I Bach? Pocs compassos per a trompeta poden igualar la genialitat del mestre en la cantata BWV 51, en la que l´instrument i la soprano dialoguen i reflexionen, sí reflexionen, juntes sobre com lloar Déu per tot arreu ("Jauchzet Gott in allen Landen", lloau Déu en qualsevol lloc), sense oblidar les intervencions de la trompeta en el segon concert de Brandemburg.

Ha mort Maurice André, ha mort un dels grans trompetistes del nostre temps. Si l´instrument havia caigut una mica en desús com a solista clàssic durant el romanticisme i principis del segle XX (tot i que Honneger i Stravinski el varen tenir en compte), Maurice André el tornà a posar en el seu lloc. André va recuperar les obres dels mestres barrocs i les va tornar a incloure en els programes de concerts simfònics. André recuperà el so de la trompeta, el portà per tot arreu i feu que fos apreciat pel gran públic i pels grans directors d´orquestra que el convidaren a participar com a solista a tots els teatres. André feu molt per a la recuperació de les obres per a trompeta escrites durant els segles XVII i XVIII i també el podem sumar a la llista d´altres solistes i grups que tant treballaren per reinterpretar les partitures del Barroc.

Però no només per això és, André, un referent. També ho és pel que fa a l´ús de la trompeta en el camp del jazz, camp en el que era molt valorada. Tal volta sigui el moment de recuperar el duo amb Dizzi Gillespie en el tema Groovin´ High. Pura delícia!

La relació de Maurice André amb Mallorca fou estreta. Hi venia sovint i no era estrany poder-lo veure pel Conservatori o entre el públic a concert d´altres artistes. Puc recordar una entranyable vetllada després d´un concert que els flautistes Jean Pierre Rampal i Claudi Arimany havien oferit a l´església de S´Horta (Felanitx). Però també el vàrem poder escoltar en diferents ocasions com a solista. Algunes d´elles al cicle musical que l´Orquestra Simfònica ofereix cada mes de juliol al Castell de Bellver (1999, 2002 i 2005). En algunes d´alquestes col·laboracions, el músic actuà al costat de membres, músics, de la seva família.