Des que transcendí la mort d´Antoni Artigues Bonet han estat incomptables les mostres d´estima i reconeixement cap a la figura del filòleg, xeremier i professor de Magisteri. Som d´aquells que ja estudiàrem al Campus a la carretera de Valldemossa i record haver fet classes amb n´Artigues a un petit soterrani de l´Edifici Guillem Cifre de Colonya on hi feia bullir històries, hi estojava decorats i vestits, ens hi feia recitar poetes catalans i representar textos apresos o creats per nosaltres. En recordar-ho em retorna aquella sensació d´estar participant en una mescla de classe furtiva i joc. Allà s´aturava el temps. El resultat eren les obres de Magisteri Teatre i els recitals de Mag Poesia, sovint a l´Aula Magna. Eren tot un esdeveniment que provocava la fugida massiva d´alumnes de tota la facultat, també de facultats diferents, d´altres classes... Tots cap a la representació.

Artigues, òbviament, participà de forma activa en moltíssims actes de la revolta educativa que va tenyir de verd els carrers de les Illes. Com no havia de fer-ho si s´estava atacant directament allò pel qual ell havia lluitat tants anys? Al final, d´alguna manera, la voluntat de tot un poble va guanyar.

Som de l´opinió que, després d´una època grisa, del verd d´aquella particular primavera, va florir dins els centres una necessitat de canvi metodològic. Actualment, molts centres es plantegen com millorar la seva proposta educativa i s´estenen arreu l´aprenentatge per projectes, la distribució per ambients i espais, els processos d´aprenentatge, l´aprenentatge cooperatiu mitjançant les noves tecnologies...

Tornem al mestratge d´Antoni Artigues: partint de la situació en què es troba la llengua a les Illes, és necessari que els mestres, quan introduïm millores metodològiques, ho facem sempre tenint present com es tractarà l´aprenentatge de la llengua catalana segons el context, quina importància ha de tenir el model oral, com ho farem perquè les propostes siguin lúdiques i com facilitarem l´aprenentage de la llengua pròpia de les Illes als nouvinguts.

No se m´ocorr millor exemple d´això que aquell conte de titelles sobre un tema d´actualitat que ens va fer crear i representar. Hi treballàrem autonomia, creativitat, planificació, treball en equip, plàstica, noves tecnologies, llengua escrita i oral i esperit crític. Vàrem passar molt de gust, Toni, i vàrem aprendre. Serem alumnes teus.

*Mestre i regidor de Més-Esquerra a Manacor