Tribuna

Reserves hoteleres: optimisme el 2018, precaució pel 2019 i 2020

25.10.2017 | 00:42
Reserves hoteleres: optimisme el 2018, precaució pel 2019 i 2020

El passat 20 d'octubre tingué lloc a l'hotel Albatros d'Illetes la "XIII jornada de mercats emissors", organitzada per la Federación Empresarial Hotelera de Mallorca. Comptà amb la col·laboració de diferents consellers de Turisme de les Oficines que Tourspain o Turespaña té a Europa, en aquest cas La Haia, Brusel·les, Estocolm, París i Berlín. D'aquella trobada en podem deduir el següent:

1a: La temporada qui ve podria ser no millor que la d'enguany però tampoc inferior a la de 2015. Tan sols al mercat alemany, hi ha un 33% més de reserves de primera hora que l'any passat. Suècia ha despertat encara amb més força, i els seients previstos entre els cinc mercats emissors i Mallorca s'incrementen en conjunt més del 25%.

2a: La "touroperació" clàssica comença a desaparèixer. Lentament. Encara amb països-nínxol, com Alemanya. Però cada vegada més els europeus opten per programacions de viatges més independents.

3a: Els nostres visitants no opten massa per la compra directa a la web de l'hotel, sinó per intermediaris com OTAS (Booking, Expedia,Kayak) per una qüestió: confiança.

4a: El progressiu encariment de les places turístiques a Balears ja fa pensar ara si anar-hi o no o escurçar-hi les vacances en favor de destinacions més barates. Opinió general als cinc mercats emissors. Paradoxal: es milloren els hotels, però els potencials clients no volen pagar el valor afegit que tant demanaven temps enrere. Toc d'alerta.

5a: Opacitat administrativa. A Europa es coneix que l'impost del turisme sostenible s'ha triplicat en dos anys però sembla que als emissors no es sàpiga molt bé què se'n fa dels diners que cada vegada més generosament paga el turista. Malgrat que la web de l'ecotaxa és en alemany i anglès, certament. La pregunta és si se n'ha comunicat suficientment la seva existència a les ciutadanies holandesa, belga, sueca, francesa o alemanya. Sembla que no.

6a: Inseguretat jurídica. Que l'impost s'augmenti una vegada s'han signat els contractes és sabut als emissors i jutjat com a un fet reprovable jurídicament parlant. Es dona imatge de molt poca serietat.

Per tant, satisfacció continguda: el 2018 sembla pot anar bé. Però, i el futur? També se'ns donaren diverses dades que ens podrien fer pensar que aviat podrem enyorar els darrers anys viscuts.

2019/2020(I): Ressorgiment dels països nord-africans: la destinació Tunis ha repuntat un 309,9% el darrer any a França, i quasi el mateix es pot dir del Regne del Marroc: 38,9% d'increment sobre unes dades ja elevades. Atenció. Igualment podem dir d'Egipte. La remuntada d'Egipte és espectacular als nostres emissors tradicionals, especialment a Alemanya. L'increment de passatgers alemanys a l'aeroport de Marsa Alam ha estat del 120% del IX/2016 al IX/2017. A Hurghada, al mateix període, del 86,6%.

2019/2020 (II): El creixement de Turquia torna a ésser notable. Sobretot a Alemanya, després de l'inseguretat jurídica causada per Erdogan després de l'autocop d'Estat de fa dos anys.

2019/2020 (III): Competidors europeus. França, després de l'aparent desmantellament de DAESH, torna amb força a rebre els clients que potser havien optat per destinacions més segures com Espanya. Però molt especialment la costa adriàtica i egea (Croàcia, Bòsnia i Grècia) com a grans captadors de turistes "balears": molt barata en relació a Mallorca, molt a prop del gran emissor alemany i –sobretot– ben potenciada pels tour operadors germànics.

2019/2020 (IV): Torna l'inflació a Europa. L'inflació i l'increment de la desocupació. Sense fer renou, però alerta amb l'increment de l'atur i per tant de les execucions bancàries al Vell Continent, la qual cosa pot frenar el nombre de vacances dels europeus de classe mitjana.

2019/2020 (V): Brexit. En dos anys ja sabrem com i de quina manera afectarà la sortida de l'Unió Europea a la ciutadania del Regne Unit. Per tant, a la seva butxaca i a les seves possibilitats de viatjar. Pot ser significatiu en zones com Pollença, Palma Nova o Alcúdia, força depenents del turisme british.

2019/2020 (VI): L'altra dada preocupant és l'increment del preu en les matèries primeres, tals com l'arròs o farina (20% increment en dos anys), i per suposat destaca el rally alcista dels combustibles fòssils. Com a dada, dir que el barril Brent es cotitzava fa dos anys a 27 dòlars. Avui ho fa a 57,50, però el juny va fregar la barrera psicològica dels 60 dòlars. L'època dels viatges barats sembla que s'estigui desinflant...

Com a resum, podríem dir que sembla encara gaudirem d'una bona temporada. La propera. Però si no tornam a ser competitius –amb experiències, en qualitat, en preu, en tot plegat– podem arribar a viure una davallada de turistes relativament significativa en un termini no massa llarg de temps.

* Hotelero y gestor inmobiliario

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook

¡Síguenos en las redes!

 
Enlaces recomendados: Premios Cine