En els darrers anys un nou fenomen del turisme està incidint notablement sobre grans ciutats del món com Berlín, Amsterdam, Nova York, San Francisco, Barcelona, i també Palma. El turisme està tenint una forta incidència tant socioeconòmica com estructural en bona part dels barris i pobles de Ciutat i, en conseqüència, els habitants estam vivint processos de desplaçament d'una part de la població de tota la vida, que se'n va a viure a altres barris, menys cèntrics, amb lloguers més econòmics. En paral·lel, les estades turístiques a habitatges han passat de ser una modalitat turística aïllada o singular a estar a l'abast de qualsevol ciutadà del món, sent l'habitatge la matèria primera que es comercialitza a escala global.

Avui Palma es troba en el número 19 del rànquing de densitat d'habitatges turístics/km². No obstant això, la singularitat de Palma és que aquest no és el primer boom turístic que experimenta el nostre territori, Mallorca ja va pel quart. Boom rere boom, l'illa ja ha arribat a superar els 40 milions de pernoctacions turístiques reglades, sent la regió del món amb major concentració de pernoctacions. La badia de Palma concentra el 50% de les pernoctacions de l'illa, a les quals hem d'afegir el nou fenomen d'estades turístiques a habitatges, així com haver-se convertit en el segon port estatal en arribades de creuers. Les dades evidencien que, efectivament, Palma, i els ciutadans i ciutadanes que la formam, rebem de forma molt important la petjada turística.

En aquest sentit, des de l'Ajuntament tenim l'obligació d'intervenir i treballam per a revertir aquesta situació. Sobretot quan afecta un dret bàsic de la ciutat i el ciutadà com l'accés a l'habitatge. En relació a l'habitatge, les polítiques han d'anar en quatre sentits: l'atenció a l'habitatge d'emergència -amb l'Oficina Antidesnonaments i la implicació de la Regidoria de Benestar i Drets Socials-; mitigar fenòmens que augmenten el preu de l'habitatge; optimitzar el parc d'habitatges existent, i ampliar els habitatges de lloguer assequible amb l'objectiu d'incrementar l'actual 1% al 10% (enfront del 15% d'Europa). És necessària la col·laboració amb el Govern de les Illes Balears perquè s'impliqui molt més amb la gestió pública de l'habitatge.

Un dels factors clau on ens jugam el model de ciutat, és determinar quin sostre turístic ha de tenir la ciutat. De fet, aquest és i serà el debat turístic dels pròxims anys a les grans capitals europees: la capacitat de càrrega. S'ha de dir que Palma s'ha avançat en polítiques valentes com la suspensió de la tramitació i l'aprovació de llicències d'establiments turístics a les zones amb més pressió de la ciutat: al Centre Històric, Santa Catalina, Nou Llevant i a la primera corona de l'Eixample. Palma és la segona ciutat de l'Estat que ha fet aquesta moratòria, l'objectiu de la qual és planificar i regular l'activitat turística davant l'increment en nombre d'establiments en poc temps. A més, l'aprovació de la Llei de lloguer turístic acaba amb les excepcions de la legislatura de Bauzá-Delgado que es podien fer hotels a la ciutat sense cap limitació de la borsa de places.

També la ciutat ha liderat un missatge pel que fa al lloguer turístic. L'Ajuntament té un posicionament clar en dues línies: per una banda, que s'ha de garantir l'accés a l'habitatge; i per altra banda, en l'aposta ferma contra l'economia especulativa i els grans tenidors. En aquest sentit, la llei aprovada recentment ens ajudarà a aconseguir aquests objectius.

Volem que el turisme a Palma sigui de qualitat, i no en quantitat; tendir cap a un model de turisme equilibrat i fer, de Palma, una ciutat per a qui l'habita. Només d'aquesta manera els turistes en poden gaudir, tenir una gran experiència visitant la ciutat, fins i tot introduint el concepte que el turista sigui un "resident temporal". Per aquests motius, hem d'assegurar que els ciutadans i ciutadanes siguin feliços i estiguin còmodes on viuen. Treballam cap a la planificació del model de ciutat i de turisme responsable perquè esdevingui una activitat positiva per a tota la ciutadania i per al medi ambient. El turisme no només ha de significar l'enriquiment de l'economia sinó que és i ha de ser una activitat de coneixement, d'intercanvi i d'experiències compartides.

Ens trobam davant un fenomen d'escala global originat en molt pocs anys, al qual des de l'Administració local estam fent front en la mesura que permeten els recursos. Però no podem badar. Estam planificant des de la corresponsabilitat per a preservar Palma i continuar construint una ciutat que cuida els ciutadans i és, de cada vegada, més estimada. En definitiva, una ciutat d'èxit i no que mor d'èxit.

*Batle de Palma