Ara que sembla que l'educació a la nostra autonomia torna a la normalitat, després d'aquests quatre anys de convulsió, retrocés i abandonament, ara que sembla que tenim un govern preocupat i decidit a recuperar part del temps i del recorregut perdut, és el moment de reivindicar una visió més pedagògica i educativa. Hem de reivindicar i recordar a tothom, però especialment als nous responsables polítics de l'educació, que el millor model educatiu que actualment coneixem aposta decididament per la inclusió de tot l'alumnat a les aules i als centres ordinaris, com ens assenyalen els organismes internacionals que es preocupen i ocupen del tema. És necessari promoure una educació que pensa i treballa per l'aprenentatge i el desenvolupament integral de tot l'alumnat, inclòs el més vulnerable, que lluita contra l'exclusió, la segregació i qualsevol forma de discriminació.

Repeteixo i recordo aquestes idees, perquè aquests dies, a Catalunya, es presenta un esborrany molt avançat de decret sobre l'escola inclusiva, que planteja, des del consens i el debat entre nombroses entitats socials i experts, el marc jurídic que permetrà donar impuls a aquest model d'escola. Entre les aportacions més significatives que volem destacar, trobam: el decret establirà que tots els alumnes s'escolaritzin en centres ordinaris; els equips psicopedagògics ja no faran dictàmens, sinó informes que continguin les necessitats de suport de cada alumne, amb coordinació amb el centre i la participació activa dels pares. Un altre aspecte clau és la progressiva reconversió dels centres d'educació especial en centres proveïdors de serveis i recursos als centres ordinaris; només els alumnes amb discapacitats greus i severes podran estar escolaritzats en els centres d'educació especial. Per altra banda, el decret elimina les USEE (Unitats de Suport a l'Educació Especial en els centres ordinaris, que nosaltres anomenam UEECO), i centra les aportacions i els recursos en els professionals de suport, no en les unitats.

Ara bé, el punt clau i definitiu és plantejar la capacitació dels centres ordinaris per atendre tot l'alumnat, siguin quines siguin les seves característiques, segons el model d'escola inclusiva, és a dir, per ajudar-los a la participació i al progrés des d'un entorn ordinari. L'objectiu és que tots els centres educatius siguin inclusius, i per això es constata la necessitat d'invertir en formació, no només del professorat, sinó també del personal auxiliar i de serveis.

Als centres educatius de Balears hi ha docents i pares que ens demostren que treballar des de la inclusió és possible, que en el seu dia a dia a les aules se proposen activitats, experiències i situacions d'aprenentatge on la participació i l'aprenentatge de tot l'alumnat divers i heterogeni que tenen, és possible. Hi ha pares i mares que, juntament amb els professionals de l'educació, lluiten per aconseguir una educació amb equitat i de qualitat per a tots, sense excepcions ni discriminacions. Que lluiten contra les barreres i els fantasmes tant del pensament, de les tradicions, de les falses creences, com de les pràctiques selectives i segregadores, per proposar una educació oberta i flexible, que permeti que alumnes diferents aprenguin junts, on es plantegen propostes vàlides per a tots, imprescindibles per alguns.

Ens manca, doncs, una aposta decidida pel canvi per part del Govern, de les institucions públiques; ens manca una empenta política i pràctica en defensa de l'educació en igualtat de tot l'alumnat, inclosos els més vulnerables, perquè l'educació inclusiva ofereix una resposta eficaç i real per formar la ciutadania; perquè és necessari rompre amb el passat de les discriminacions i l'exclusió; perquè la realitat actual és heterogènia i cada persona és un membre diferent, important i valuós... Som conscient que afrontar aquest repte és un procés complex, que necessita l'empenta segura i forta de tots els implicats, ja siguin polítics, sindicals, socials i educatius. Per fer-ho possible es requereixen decisions fermes i valentes per una educació inclusiva, però és una oportunitat única de canvi, de millora, de justícia, que entre tots hem d'aconseguir fer-la realitat.

* Catedràtic de didàctica al departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l´Educació de la UIB