No fa molt de temps, Bernie Ecclestone, l´inquietant guru de les carreres de Fórmula 1 durant una visita a l´illa va fer les següents declaracions: Fórmula 1 a Mallorca, per què no? A la vegada, aquests darrers mesos han anat sortint a la premsa diversos articles, adornats amb els renders de rigor, sobre la possible construcció d´un circuït de velocitat als terrenys de son Granada al terme de Llucmajor.

Davant aquesta afirmació ambigua, que pareix beneir la possibilitat que això es dugui a terme i davant la hipotètica circumstància que una inversió milionària en aquest temps de crisis ens faci perdre el nord, sense entrar ara en argumentacions més teòriques sobre el model de societat i de consum que la Fórmula 1 representa, hauríem de tenir en compte el següent. Per si de cas.

Si el circuit de velocitat es construís a son Granada, que és on el situa el projecte que s´ha presentat, tendria un impacte paisatgístic molt fort ja que se situaria vora l´autopista en un pla inclinat amb visuals molt àmplies i on és molt difícil integrar una pista de 3,6 km amb una recta de mes de 1,5 km de longitud i més de 100.000 m2 construïts destinats a tribunes, boxes, paddock, una torre de control, un hospital, un heliport i un museu del motor. Tot això situat en el punt estratègic de la corona que tanca i perfila la plana de Ciutat i que a més a més, ens feria perdre per sempre una de les millors panoràmiques que tenim de la badia de Palma.

Però ja sabem que tot i que ens haguem compromès a preservar el nostre paisatge subscrivint el conveni europeu corresponent, en temps de crisis no hauríem de filar tan prim i ho podríem arreglar posant un petit tal·lus vora la carretera amb uns quants arbres.

També hauríem de tenir en compte que la construcció del circuit implicaria la desaparició d´uns 400.000 m2 d´ullastrar ben conservat amb àrees de pinar, classificat com a sòl rústic forestal i uns 80.000 m2 de conreus, on se situarien els circuits de motocròs i karts. Que el lloc escollit rompria el corredor ecològic que hi ha entre els dos ANEI (area natural d´especial Interès) dels barrancs de son Gual-Xorrigo i la marina de Llucmajor. I que a uns dos-cents metres del possible circuit existeix la bassa gran de son Verí que forma part del LIC (lloc d´interès comunitari) basses de Llucmajor on hi viuen i abeuren nombroses espècies de la zona. I que Son granada és una zona on encara hi ha una destacada població de tortuga mediterrània i on hi habita una de les poques colles de milanes que encara queden a Mallorca, que segurament fugiria per mor dels 130 decibels que poden generar els fórmula 1.

Però ja sabem, que tot i que les normatives europees i autonòmiques ens fan vetllar per la preservació del medi ambient i que les especies que hem citat estan protegides, en temps de crisi s´ha de ser una mica més flexibles i si deim que recollirem l´aigua de pluja, que replantarem els moviments de terres amb especies autòctones, que asfaltarem amb materials reciclats i que posarem unes quantes plaques fotovoltaiques ja haurem complit amb el medi ambient.

I podríem afegir que una infraestructura d´aquestes dimensions no està contemplada en el Pla Territorial i que la seva implantació podria crear forts desequilibris que s´haurien d´analitzar a fons amb estudis rigorosos. I que aquests ens haurien d´assegurar que la població de l´illa, més els possibles visitants, farien viable aquest circuit. També ens haurien d´assegurar que si s´aconseguissin els aforaments previstos de 66.000 persones pel circuit de velocitat i unes 26.000 pels altres circuits no es col·lapsarien les infraestructures existents i que això no implicaria noves inversions viàries que hauríem de pagar tots, a més de consumir més territori i paisatge. (Com a referència recordem que els efectes del circuit serien quatre vegades mes grans que els que genera l´estadi del Mallorca).

Però ja sabem que en temps de crisis no es pot perdre el temps amb planificació urbanística i estudis rigorosos, i que amb un decret-llei debatut en el Parlament ja ens bastaria per donar suport urbanístic i legal a la proposta.

I finalment, també hauríem de considerar que a Espanya ja existeixen mes de 17 circuits de velocitat i que molts estan amb una situació critica. El circuit de Jerez, tot i haver estat rescatat per l´administració autonòmica, des que va perdre el gran premi de Fórmula 1, no aconsegueix recuperar-se i té una ordre d´embargament per les obres de remodelació fetes. El cas del circuit de Navarra també és il·lustratiu. Un circuit que havia de ser d´iniciativa privada ha acabat amb una participació del govern autònom del 95 % i amb un pressupost final 8 vegades més alt del previst. Com també hauríem de saber que el manteniment dels grans premis implica inversions multimilionàries. Que Catalunya, tot i tenir un contracte per mantenir el formula 1 a Montmeló fins a l´any 2016, s´ha plantejat deixar-ho ja que en l´actualitat aquesta prova és deficitària i si ara paga 13 milions de cànon al senyor Ecclestone, els darrers anys n´haurà de pagar 26. El cas Valencià encara és mes sagnant, ja que es fa en un circuit urbà (també se n´ha parlat de fer-ho a Mallorca). Com sempre es va enunciar que no costaria res a l´administració, però la realitat fou que la Generalitat va haver de pagar 25 milions d´euros per rescatar l´empresa privada que ho havia de fer i que a cada cursa, la comunitat es gasta mes de 40 milions.

Però ja sabem que a Mallorca tot funciona i ara el més important és reactivar la construcció. El que passi desprès ja veurem com ho arreglam i sempre podrem dir que l´administració recupera la inversió amb l´IVA que es genera amb tot el moviment econòmic.

I això que ja hauríem d´estar escaldats dels grans projectes estrella que acaben estrellats –el Bon Sosec, una gran idea d´iniciativa privada que acabarem pagant tots, el Palma Arena, que havia d´acollir grans esdeveniments esportius i que ara no sabem que ni què fer-ne ni com acabar de pagar-ho, o el Palau de Congressos, que també havia de pagar la iniciativa privada i que ara espera que l´administració trobi doblers on no n´hi ha. Per tant, hauríem de tenir ben clar cap on anam, quins són els nostres valors i els recursos disponibles, i sense ambigüitats dir ben clar: Fórmula 1 a Mallorca. No gràcies.