FINA SANTIAGO I MIQUEL ROSSELLÓ (*)
Esquerra Unida de les Illes Balears està immersa en un procés constituent que acabarà amb el naixement d´una nova formació política representativa de l´esquerra alternativa i verda de les Illes. L´assemblea sobirana del mes de maig aprovarà lliurement un programa polític, uns estatuts, una denominació i elegirà la direcció d´aquesta nova força política.
Des d´Esquerra XXI no podem fer altra cosa que identificar-nos plenament amb aquest procés que coincideix amb allò que crèiem i pel que lluitem fa molt de temps. De fet vàrem ésser molts, els que des de les Illes, vàrem donar suport a Gaspar Llamazares, que conscient de la greu atomització que patia l´esquerra alternativa a l´estat espanyol va intentar un procés de reconstrucció d´aquest espai d´acord amb la realitat plurinacional de l´Estat espanyol i respectuós amb la pluralitat de les esquerres alternatives. Va aconseguir recuperar la unitat tàctica i electoral amb Iniciativa per Catalunya Verds, però va fracassar en el projecte de fons. Massa sectors acostumats a mirar pel retrovisor i amb por a afrontar el futur ho varen impedir. Després de la darrera Assemblea d´IU som molts, arreu de l´estat, que ens mirem amb un cert escepticisme la refundació que preconitza el nou Coordinador d´IU Cayo Lara.
A les Illes, Esquerra Unida va néixer amb la voluntat d´aglutinar dins un mateix projecte polític a l´esquerra alternativa dispersa. De fet els avenços aconseguits a la primera època són molt importants i ens permeteren entrar a les institucions el 1995. Però ja per aquelles dades érem conscients que tot l´esforç realitzat no bastava i elaboràrem una estratègia que denominem "cap a la construcció del pol alternatiu", és a dir apostem per seguir ampliant el nostre espai.
"Iniciativa Ciutadana" va ésser el primer intent d´avanç d´aquestes característiques que vàrem posar en marxa el 2002. Va començar amb un manifest signat per cent persones independents que li donaven suport. No aconseguirem que arribés a bon port, però va fer possible tancar la coalició EU-EV a Mallorca amb la qual ens presentarem a les eleccions del 2003 i mantenir la representació institucional. El 2005 iniciàrem la posada en marxa d´Alternativa EU-EV que ens va permetre participar decisivament en la constitució del Bloc per Mallorca, amb els resultats que tots coneixem a les darreres eleccions autonòmiques i presentar-nos a les eleccions generals del 2008.
Malauradament possibles errors tàctics, actituds que per por als canvis prefereixen mantenir les "posicions de sempre" o interessos partidistes varen fer fracassar aquests dos intents. Esquerra Unida ha jugat un paper positiu a les Illes, però ens agradi o no l´atomització de l´esquerra alternativa s´ha incrementat en els darrers anys, mancada d´un referent polític unitari. Davant aquesta situació l´opció intel·ligent no és atrinxerar-se en defensa dels valors del passat sinó apostar pel futur i obrir-se amb totes les conseqüències. I afrontar aquesta transformació no solament a partir dels actuals militants d´EU sinó de molts d´altres que s´han quedat pel camí o persones que es consideren d´esquerres però que no veuen EU com el seu referent.
Ara el procés està en marxa un altre cop i des d´Esquerra XXI li donarem tot el suport que puguem, convençuts que aquesta és la millor aportació que podem fer a l´esquerra del nostre país. Defensem un procés sense ingerències externes de cap tipus, sense cap tutela prèvia d´Esquerra Unida. El nou instrument polític serà allò que vulguin tots i cada un dels que participen al procés siguin afiliats a EU o no ho siguin i s´hagin adherit al procés.
Apostem per a què d´aquest procés neixi una força sobirana de les Illes Balears, que conseqüent amb el seu projecte de federalisme de lliure adhesió amb altres forces presents a l´Estat i a Europa, decideixi lliurement establir protocols de col·laboració amb forces europees, estatals o d´altres països de l´Estat Espanyol. Però en qualsevol cas han de ser unes relacions col·laboratives d´igual a igual, variables, plurals i, sobretot, privilegiant la coherència i lleialtat a la nostra aposta estratègica d´unitat a l´àmbit de les Illes Balears. Una força política decidida a combatre el bipartidisme, apostant per una aliança de l´esquerra alternativa i federalista i el nacionalisme d´esquerres.
Una força política que incorpori els valors de l´esquerra alternativa i de l´ecosocialisme, disposada a lluitar des de les institucions i des del carrer per un altre món, un món que no se sustenti en l´explotació del home i la dona, dels pobles i de la natura.
(*) En representació d'Esquerra XXI