Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

La prèvia

Palma com Venècia

Dos directors de cinema han sabut emprar de forma magistral la música clàssica ja existent, com a banda sonora dels seus films. Aquests són Luchino Visconti i Stanley Kubrick. Han aconseguit que quan escoltem segons quines músiques, de sobte ens venguin al cap les imatges que aquests acompanyaven. Qui no pensa amb les escenes de les naus espacials del film 2001 una Odissea de l´espai quan sent el vals Danubi Blau de Johann Strauss? O amb aquell moment, del mateix film, quan un primat llença un ós a l´espai quan escolta l´inici d´Així parlà Zaratustra de Richard Strauss? Són músiques que difícilment podem separar de les escenes.

Doncs el mateix ens passa, amb l´Adagietto de la Cinquena Simfonia de Gustav Mahler. Només sentir els primers compassos la imaginació ens porta a les escenes del Lido de La Mort a Venècia, que Visconti filmà a partir d´un text de Thomas Mann i amb un Dirk Bogarde en estat de gràcia.

Sí és cert que aquest film ha perdut vigència al llarg del temps, avui ni la història ni les seqüències ens semblen reals, cosa que no li passa a l´esmentat de Kubrick, ara bé, les escenes emboirades amb Mahler de fons encara ens poden seduir de debò. Tot un plaer estètic.

Avui horabaixa, la nostra Orquestra Simfònica enceta temporada d´abonament amb aquesta simfonia mahleriana com a plat fort del concert. O millor dit, com a segon plat fort del concert, ja que a la primera part la formació, dirigida pel seu titular Pablo Mielgo, interpretarà, juntament amb el violinista Benjamin Schmid, el Concert per a violí de Beethoven, el seu Opus 61. Quasi res. Pura delícia, sens dubte.

Compartir el artículo

stats