Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

Prèvia

De menor, només la tonalitat

La Música, així en majúscula, de Bach és inconcebible sense la càrrega religiosa. Fins i tot la música profana, les obres per a clavecí o els Concerts de Brandenburg, per exemple, contenen enormes dosis d´espiritualitat, no debades signava les seves partitures amb les inicials S. D. G. (Soli Deo Gloria; Només per la glòria de Déu).

Amb això, però, no pensem que Johann Sebastian era un home que vivia d´esquena al món i que la seva obra estava únicament pensada per servir Déu. No, Bach era un pare de família que lluitava per tirar endavant esposa i fills i per tant s´esforçava per tenir un sou digne i unes compensacions al nivell del seu saber, cosa que quasi mai no va arribar a aconseguir. El mestre fou, sobretot a Leipzig, ciutat en la qual va viure bona part dels seus anys, un incomprès.

I a Leipzig Bach hi escriví els esborranys, primer, i anys després l´obra completa, d´aquest monument sonor que és la Missa en si menor i que anit i demà omplirà l´església de Santa Creu de Palma (21 hores) de fugues, àries, duets i corals difícilment igualables. I és que la Missa de Bach és un dels més grans moments (si no el més gran) de la història de la música. Per alguna cosa és patrimoni de la humanitat, l´única peça musical d´autor conegut que té aquest qualificatiu.

La interpretació de la Missa en si menor de Bach a Mallorca i amb un grapat d´intèrprets illencs (Coral UIB, Poema Harmònic, Ensemble BACHrroc i el baríton Tomeu Bibiloni) al costat de solistes internacionals especialitzats en el Barroc (la soprano Isabelle Savigny, la contralt Mélodie Ruvio i el tenor Vincent Lièvre-Picard) tots dirigits per Joan Company s´ha de qualificar de fet històric. I així ho han cregut els melòmans, ja que d´ençà que s´enuncià la cita fa unes setmanes les expectatives no han fet més augmentar. I no és per menys, la proposta potser quedi en el record dels qui podrem gaudir-la.

Compartir el artículo

stats