Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

La prèvia

Les més belles melodies

Beethoven emprà en moltes ocasions la forma musical de Tema i Variacions, que com el seu nom indica es tracta de compondre, a partir d´una melodia inicial, pròpia o no, altres melodies que la recorden.

Però el compositor de Bonn no es podia quedar en això, en seguir amb la tradició. No; havia de dir la seva i fer que a partir d´ell el concepte canviés. D´aquesta manera no es conformà en triar un tema i desenvolupar-lo, sinó que en algunes composicions agafà un tema i entre variació i variació hi introduí altres temes que s´alternen amb el tema principal. I encara més, en altres casos no és el tema el que pròpiament varia sinó que és l´acompanyament. Tots aquests experiments i amb un resultat immillorable, els trobam al segon moviment de la Setena simfonia i en el qual, com si fossin "capes d´una ceba" (segons els presentadors del programa Guia d´Orquestra de Catalunya Música) el compositor superposa diferents maneres de dir el mateix tema, un dels més inspirats de la història de la música, tot sia dit.

Doncs aquesta Setena de Beethoven omplirà tota la segona part del segon concert de temporada de l´Acadèmia 1830, la formació que dirigeix Fernando Marina. Serà anit (20h) a l´Auditori del Conservatori.

Beethoven a la segona meitat i Mozart a la primera, amb una obra que també conté una d´aquestes melodies que corprenen. Es tracta del Concert per a clarinet i orquestra K 622 (amb Juanjo Pardo com a solista).

En aquesta obra, que tots els clarinetistes porten en el seu repertori, Mozart estableix tal quantitat de diàlegs entre el solista i l´orquestra que tots dos agafen igualment el rol de protagonistes. Tant és així que no inclou cadències pròpies, aquells compassos en els quals el solista sembla improvisar en solitari sobre les melodies de la peça. Ara bé, molts clarinetistes posteriors han volgut aportar les seves pròpies cadències, com Sabine Meyer o Benny Goodman.

Aquesta partitura fou emprada a la banda sonora de Out of Africa, amb Meryl Streep i Robert Redford.

Compartir el artículo

stats